Sunday, January 17, 2010

EDT 5390 GENERAL TEACHING METHODOLOGY
KUIZ ANALITIKAL

NAMA : ERNY IZATUN SALWA BT KAMARUDDIN (G0910200)

SOALAN 1 : Topik Tingkatan 2, Bab Puasa.

Firdaus berpuasa pada 1 Ramadhan dan pada hari tersebut dia terpaksa pergi ke New Zealand selama 1 minggu. Beliau bertolak pada pukul 8.00 pagi. Perjalanan mengambil masa selama 12 jam dan akan tiba di New Zealand pada pukul 8.00mlm waktu Malaysia. Adakah wajib Firdaus berpuasa pada hari tersebut dan dalam tempoh 1 minggu tersebut?

RANGKA JAWAPAN :

1. Firdaus boleh meneruskan puasanya sekiranya berkemampuan dari segi fizikal.
2. Firdaus diharuskan untuk tidak berpuasa dalam tempoh 1 minggu tersebut kerana beliau dalam tempoh bermusafir.

SOALAN 2 : Topik Tingkatan 1, Bab Amanah.

Diana adalah seorang bendahari didalam kelas 5 Siddiq, setiap bulan akan diadakan kutipan untuk keceriaan kelas. Setelah sampai ke penghujung tahun persekolahan, masih ada baki dari wang tersebut lalu digunakan untuk membuat jamuan perpisahan akhir tahun. Setelah tamat jamuan tersebut, Diana mengira kembali wang tersebut masih ada baki yang jumlahnya tidak terlalu banyak dalam anggaran RM15 sahaja. Diana bertanya kepada ketua kelas bagaimana untuk mengembalikan wang tersebut? Ketua kelas memberitahu Diana supaya menggunakan sahaja wang tersebut untuk kegunaan sendiri kerana jumlahnya yang tidak terlalu banyak. Adakah dibolehkan Diana menggunakan wang tersebut?

RANGKA JAWAPAN :

1. Diana tidak boleh menggunakan wang tersebut kerana Diana dikatakan tidak amanah walaupun telah mendapat kebenaran dari ketua kelas. Ini kerana wang tersebut adalah wang pelajar-pelajar kelas 5 Siddiq, bukan wang ketua kelas.

2. Jika wang tersebut tidak dapat dikembalikan kepada pelajar-pelajar kelas, Diana seharusnya menyedekahkan wang tersebut kepada Masjid atau institusi islam yang boleh digunakan oleh pihak umum, bukan untuk kegunaan peribadi.

No comments: